• 113

  • 112

  • 109

  • 51

  • 40

PEJABAT PENDAFTAR

PENGENALAN

JABATAN PENDAFTAR SEBAGAI MODEL RUJUKAN

Komitmen kepada budaya kerja yang cekap dan berkesan melalui penambahbaikan yang berterusan telah menjadikan Jabatan Pendaftar sebagai tempat rujukan universiti dan agensi luar dari seluruh negara.  Kecemerlangan dan kualiti perkhidmatan ini telah terbukti dan sering dijadikan contoh sebagai sebuah institusi yang terus memimpin dan menginovasi agensi lain ke arah kecemerlangan.

TADBIR URUS YANG CEKAP

Pejabat Pendaftar telah melaksanakan proses penyampaian perkhidmatan secara berkesan untuk menepati petunjuk prestasi utama yang telah ditetapkan oleh universiti. Sehubungan itu, kualiti dan kecemerlangan tadbir urus yang baik sentiasa diberi keutamaan dan perhatian supaya dapat memberikan kepuasan hati kepada pelanggan.  Proses kerja yang jelas dan berstruktur dan penambahbaikan secara berterusan telah dibuat untuk mengurangkan aduan negatif yang sama supaya tidak berulang.

Pejabat Pendaftar sentiasa membuat penambahbaikan secara berterusan fungsi utama seksyen-seksyen yang ada supaya sentiasa releven dan memberikan pulangan yang terbaik kepada kualiti perkhidmatan dan pentadbiran.

 

PERANAN & FUNGSI

PERANAN & FUNGSI

   1.   Pentadbiran 
 
    • Dasar dan Governan Pendaftar
    • Urusan Pelantikan Timbalan Naib Canselor (TNC) USM
    • Urusan Pelantikan Pentadbiran (Pengarah Kampus/Penyelaras/Ketua Jabatan/Penggawa/Penolong Penggawa/Pengerusi Rancangan/Pengurus Program)
    • Urusan Pelantikan Ahli Jawatankuasa Pengurusan Pusat Pengajian/Pusat
    • Mesyuarat Lembaga Gabenor USM (LGU)
    • Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Operasi USM (JKPO)
    • Mesyuarat Exco Pendaftar
    • Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Universiti (JKPU)
   2.   Pengurusan Operasi Jabatan
 
    • Hebahan Pendaftar & Pekeliling Pendaftar
    • Pengurusan Mel Sentral
    • Pengurusan Kenderaan Jabatan
    • Penyediaan Laporan Tahunan Jabatan Pendaftar
    • Penyelaras Latihan Warga Jabatan Pendaftar
   3.   Pengurusan Kewangan & Aset
 
    • Mentadbir & mengawal hal ehwal kewangan Jabatan
    • Mentadbir dan mengurus perolehan, sebutharga dan tender Jabatan termasuk waran penerbangan
    • Mengawal aset & harta jabatan termasuk inventori, audit dan verifikasi stok
    • Mentadbir dan menyelenggara akaun serta laporan kewangan Jabatan
    • Menyedia belanjawan tahunan dan jangka panjang serta permohonan peruntukan tambahan
    • Mentadbir tabung enterprise  termasuk pelan pembangunan
    • Mentadbir bil-bil telekomunikasi termasuk bayaran dan kutipan
    • Pengurusan Audit Kewangan dan Aset

DIREKTORI

DIREKTORI PEJABAT PENDAFTAR

   1.   Pengurusan Utama
 
    • Profesor Dato' Dr. Abd Aziz Bin Tajuddin
      PENDAFTAR
      04-6533111
      draat@usm.my  

    • Puan Nooriezhan Binti Lahazan
      Setiausaha Eksekutif Kanan
      04-6533111
      nooriezhan@usm.my 

   2.   Pentadbiran & Operasi
 
    • Puan Nurul Nur Farhana Binti Yahya
      Penolong Pendaftar
      04-6532418
      farhana@usm.my

    • Encik Zulkipli Bin Mat
      Penolong Pegawai Tadbir Kanan
      04-6532416
      zulkipli@usm.my 

 
   3.   Operasi
 
    • Pengurusan Mel Sentral - 04-6533034/2410

    • Pengurusan Kenderaan Jabatan - 04-6533007

Berita & Informasi

USAHA MENTERJEMAH DAN MENJAYAKAN VISI DAN MISI USM APEX

USAHA MENTERJEMAH DAN MENJAYAKAN VISI DAN MISI USM APEX

BELUM, PERAK, 27 April 2017 - Pengarah Bahagian Sumber Manusia, Dr. Musa Hj. Ali meminta agar semua pentadbir memahami dan melaksanakan Pelan Strategik USM APEX. "Pastikan apa yang dirancang sebagai...

PENTADBIR BERUPAYA LAKSANA PELAN STRATEGIK USM APEX

PENTADBIR BERUPAYA LAKSANA PELAN STRATEGIK USM APEX

BELUM, PERAK, 27 April 2017 - Para pentadbir berupaya untuk melaksanakan perancangan strategik universiti jika menggembleng pemikiran bersama. Pendaftar USM Profesor Dato' Dr. Abd Aziz Tajuddin berkata, semua pentadbir perlu...

WARGA USM RAIKAN KEDATANGAN BULAN RAMADHAN BERSAMA-SAMA

WARGA USM RAIKAN KEDATANGAN BULAN RAMADHAN BERSAMA-SAMA

USM, PULAU PINANG, 26 April 2017 - Warga Universiti Sains Malaysia (USM) disarankan untuk mengelakkan pembaziran semasa bulan Ramadhan yang bakal menjelang tiba tidak lama lagi. Hal ini ditegaskan oleh...

ELAKKAN DARI DIMASUKKAN DI BAWAH DASAR PEMISAH

ELAKKAN DARI DIMASUKKAN DI BAWAH DASAR PEMISAH

KUBANG KERIAN, 26 April 2017 - Semua kakitangan Universiti Sains Malaysia (USM) dinasihatkan untuk mengelakkan diri daripada dimasukkan di bawah Dasar Pemisah. Bercakap kepada lebih 800 orang kakitangan USM di...

TOT 43 SERLAH KEHEBATAN PELAJAR DAN STAF USM DALAM BIDANG SUKAN

USM, PULAU PINANG, 14 April 2017 - Temasya Olahraga Tahunan (TOT) merupakan acara sukan tahunan yang besar dan istimewa kerana melibatkan kampus-kampus utama Universiti Sains Malaysia (USM) iaitu Kampus Induk,...

PENGURUSAN TERTINGGI DAN MPPUSM WUJUD PLATFORM BINCANG ISU-ISU TERKINI PELAJAR USM

USM, PULAU PINANG, 11 April 2017 - Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM) Profesor Datuk Dr. Asma Ismail bertekad untuk memastikan mahasiswa mempelajari Revolusi Industri keempat, iaitu menguasai bioekonomi dan...

PEMANTAPAN SISTEM PENGURUSAN BAKAT MELALUI MyHR@USM

PEMANTAPAN SISTEM PENGURUSAN BAKAT MELALUI MyHR@USM

USM, PULAU PINANG, 11 April 2017 – Pendaftar Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Dato’ Dr. Abd. Aziz Tajuddin telah mengadakan sesi Pendengaran Awam (TownHall session) bersama Pegawai Tadbir USM Siri...

TAHNIAH SEMUA PENERIMA APC USM 2016

TAHNIAH SEMUA PENERIMA APC USM 2016

11 April 2017 - Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Datuk Dr. Asma Ismail mengucapkan tahniah dan syabas kepada 381 staf yang menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2016 di...

eplannerkonvoPohonstedstkeRecruITstoranfailixICON DIREKTORI emelxICON CAMPUS ONLINE